نه به لابیگری

(Video)

نه به انتخابات

(Video)

 

 

 

2016

 

 
 

دهندگان داده خواهد شد که در صورت نارضایتی رای خود را پس بگیرند. در سال 2013 پائین ترین تعداد رای را به خود اختصاص دادم. در سال 2014 دوباره در انتخابات شرکت کرده و این بار نیز موفق نگشتم. در سال 2015 طبق توافقی با چهار کاندیدائی که توانستند به هییت مدیره راه یابند در انتخابات شرکت نکردم. بر این باور میباشم که برای خدمت نیازی به عضویت در هییت مدیره نیست. از این رو به عکس اکثر کاندیدا هائی که بعد از عدم موفقیت دیگر در فعالیت های کنگره شرکت نمیکنند، هر ساله بر میزان فعالیت های خود نیز افزوده ام. در رابطه با تحصیلات، تجربه، فعالیت های اجتماعی، و بخصوص فعالیت هائی که به کنگره ایرانیان مربوط میشود اطلاعات بسیاری را در سایت خود www.medishams.ca جمع آوری کرده ام. به نظر من بوجود آوردن امکان شناخت از خود برای رای دهندگان، یکی از وظایف اصلی کاندیدا ها میباشد. به همان صورت که رای دادن به کسانی که از آنها شناخت کافی نداریم یکی از خطاهائی بوده که کنگره را در وضعیت کنونی قرار داده است.

مرسوم است که در زمان انتخابات کاندیدا ها برای معرفی  شرح حال مختصری از خود را در دسترس رای دهندگان قرار دهند. این شرح حال ها بیشتر اشاره به تحصیلات، تجربه های شغلی و فعالیت های اجتماعی مینمایند. تجربه هشت ساله کنگره ایرانیان ثابت نموده است که این عوامل هر چقدر هم پر اهمیت و لازم باشند باز برای مدیریت نهاد پیچیده ای مانند کنگره ایرانیان کافی نیستند. به عنوان کسی که از سال 2012 بیشترین توجه و مشارکت را در فعالیت های کنگره داشته است با جرات اذعان میدارم آنچه مدیران این نهاد نیاز دارند آمادگی برای صرف وقت فراوان، شناخت، کاردانی و تجربه از مشکلات و پیچیدگی های کنگره، استقلال فکری، شفافیت صد در صدی، و عدم گرایش به فعالیت های سیاسی که به ایران مربوط میشوند، میباشد. اینجانب آمادگی صد در صدی خود را همسو با نکات ذکر اشاره اعلام میدارم. در سال 2013 تصمیم گرفتم که هر ساله در انتخابات کنگره شرکت کنم، حتی اگر به عضویت هییت مدیره در آیم که دوره اش دو ساله میباشد. با شرکت مجدد در انتخابات بعد از سال اول این امکان به رای دهندگان داده خواهد شد که در صورت نارضایتی رای خود را پس بگیرند. در سال 2013 پائین ترین تعداد رای را به خود اختصاص دادم.

Who am I?

- I have a graduate degree in Architecture from L’Ecole Nationale Supérieure de Beaux-Arts, Paris, France.

- I moved to Canada in 1993

- I started my own sign and printing business - Sign & Print Inc.

- ICC member since 2012

تا مشکلات شناسائی نشوند - راه حل هائی برای آنها ارائه نشود - و به اجرا در نیایند تغییری بوجود نخواهد آمد. عدم شفافیت، کم کاری و عارضه اقلیت و اکثریت سه عاملی میباشند که کنگره را فلج کرده اند. شاید بتوان با متمرکز کردن نیرو ها در این جهت اولین قدم ها را برای آغازی نو برداشت.

سه قدم برای آغازی نو (ویدئو)          نهاد سازی - کنگره ایرانیان (ویدئو)

100% همفکری 100% کار کار کار 100% شفافیت

فقط تصمیماتی به اجرا در آیند که کلیه اعضاء هییت مدیره با آنها موافق میباشند.


هر عضو هییت مدیره کمیته ای را تشکیل داده و مسئولیت آنرا به عهده بگیرد.


حضور اعضاء در کلیه جلسات

کنگره آزاد باشد.
 


در موارد سیاسی که به ایران مربوط میشود هیچگونه دخالتی نشود.

 

هر عضو هییت مدیره در پایان هر ماه گزارشی از عملکرد خود را ارائه دهد.

از کلیه جلسات هییت مدیره

فیلمبرداری شود و در دسترس

اعضاء قرار داده شوند.

 

در سال 2013 برای اولین بار در انتخابات کنگره ایرانیان شرکت کردم. از همان تاریخ تصمیم گرفتم که هر ساله در انتخابات شرکت کنم، حتی اگر به عضویت هییت مدیره کنگره در آیم. به نظر من یک عضو مسئول به دوره دو ساله خود اتکاء نمیکند. این امکان را به اعضاء میدهد که در صورت عدم رضایت با رای ندادن به او به نحوی بتوانند رای خود را پس بگیرند.

مطرح کردن موضوع انتخابات شش ماه قبل از پایان دوره و دلایل آن

- که افراد دیگر نیز در این رابطه تصمیم گیری کرده و با حضور در فعالیت ها هم خود را معرفی کرده و هم شناخت بهتری از مشکلات کنگره پیدا کنند.
- در گذشته بسیاری از افراد چند هفته به انتخابات بدون تعمق کافی از روی تفنن و سرگرمی تصمیم به شرکت در انتخابات را گرفته و متاسفانه با سیستم غلط انتخاباتی به هییت مدیره نیز راه پیدا میکردند. این باعث بوجود آمدن بسیاری از مشکلات شده که همگی بخوبی با آنها آشنائی داریم.
- معرفی خود از هم اکنون، و شرکت در فعالیت ها امکان شناخت کاندیدا ها را برای اعضاء بوجود آورده، در نتیجه رای گیری را ساده و سالم تر مینماید.
- عدم شناخت کافی از کاندیدا ها در گذشته باعث گشته کسانی به هییت مدیره راه یابند که به هیچ عنوان آمادگی آنرا نداشته اند. در نتیجه حضور آنها در هییت مدیره نه اینکه کمکی نبوده، بلکه باعث کندی فعالیت ها، بدنامی هییت مدیره و دلسردی دیگر اعضا شود. شناخت قابلیت های کاندیدا ها الزامی میباشد.
- این وظیفه هییت مدیره کنونی میباشد که تسهیلات و  امتیازاتی برای کاندیدا هائی که از هم اکنون تمایل خود را اعلام میکنند، در جهت معرفی خود، و شرکت در فعالیت ها قائل شود.

آخرین مقاله من در رسانه ها که در این رابطه نیز میباشد

 

 
     
 

در جهت همکاری با دیگر کاندیدا ها و تشویق آنها برای معرفی خود،
 آمادگی خود را  در جهت راه اندازی سایت انتخاباتی شان بصورت رایگان اعلام میدارم.

 

 

 

فعالیت های اجتماعی مهدی شمس

 حمایت از پناهجویان

مقاله های هفتگی من  در رسانه ها 2016

مقاله های هفتگی من  در رسانه ها 2015

مقاله های هفتگی من  در رسانه ها 2014

مقاله های هفتگی من  در رسانه ها 2013

همبستگی و حمایت

 

مقالات من در رابطه با انتخابات

March 31, 2016
با تشکر از  ایران استار و شهرما

April 21, 2016
با تشکر از ایران استار و شهرما

سه قدم برای آغازی نو

 

 

تا زمانی که عدم شفافیت، کمکاری و عدم تفاهم، سه عامل بحران آفرین در هییت مدیره رفع نگردند، نباید انتظار تغییرات اساسی در کنگره بود. فقط با شفافیت صد در صدی که با امکان حضور افراد و فیلمبرداری از جلسات هییت مدیره میباشد میتوان آنها را جوابگو و متعهد نمود. عدم امکان شناخت بهتر از اعضا از طریق مشاهده گفتگو ها درجلسات هییت مدیره باعث میگردد که آنها احترامی به تعهدات خود و حقوق اعضاء قائل نشوند. تا زمانی که هر کدام از اعضای هییت مدیره بصورت مستقیم و مسئولانه در فعالیت ها دخالت ننمایند، و لیاقت و کاردانی های خود را بکار نگیرند جلوی کمکاری ها گرفته نخواهد شد.

 

 

March 31, 2016
با تشکر از  ایران استار و شهرما

April 7, 2016
با تشکر از ایران استار و شهرما

انتخابات - نقش اعضاء

انتخابات- کاندیدا ها

باید در نظر داشت که اعضای هییت مدیره، کاندیدا ها، آنهائیکه در فعالیت ها حضور داشته، و یا آنهائیکه به عمد و یا به سهو کنارگیری کرده اند، حتی آنهائیکه به عضویت کنگره در نیامده اند، در سازندگی و یا تخریب این نهاد و کامیونیتی، هر کدام به نسبت نقشی که به عهده گرفته اند، سهیم میباشند. خواسته و ناخواسته هر کدام به سهم خود از نتایج آن بهره گرفته و یا عواقب آنرا خواهیم پرداخت. چه بهتر که هر کدام در هر جایگاهی که قرار گرفته ایم آگاهانه تر به جریانات و نقش خود در آنها بنگریم.

چرا کاندیدا ها باید عضویت در هییت مدیره را شرط خدمت بدانند. متاسفانه در سال های گذشته دیده ایم که کاندیدا های ناموفق، بعد از انتخابات دیگر در فعالیت های کنگره شرکت نمیکنند. تا به حال هم فقط  یکی از اعضای هییت مدیره ها بعد از پایان دوره دو ساله خود بار دیگر در انتخابات شرکت کرده است، که ناموفق میگردد. متاسفانه تا به امروز شرکت بسیاری از افراد در فعالیت های کنگره در سطح اجرائی، یا برای اهداف سیاسی در رابطه با ایران بوده، یا برای شناساندن خود به کامیونیتی جهت شرکت در انتخابات در کانادا، و یا برای گسترش شبکه ارتباطی در جهت کسب موفقیت های شغلی بوده است.

 

March 10, 2016
با تشکر از  ایران استار و شهرما

March 24, 2016
با تشکر از ایران استار و شهرما

 انتخابات کنگره ایرانیان - تاریخچه

انتخابات – ویژگی ها

جدی گرفتن انتخابات، بوجود آوردن گفتگو پیرامون آن، شرکت هر چه بیشتر افراد به عنوان کاندیدا و معرفی هر چه زود تر میتوانند در این رابطه کمک های موثری باشند. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در رابطه با انتخابات سال های گذشته به سایت همبستگی مراجعه شود.

این را هم در نظر داشته باشیم که آنهائی که برای پیشرفت سیاسی - اجتماعی خویش به کنگره میپیوندند، در درجه اول نماینده منافع خود میباشند تا منافع کامیونیتی. همانطور که در گذشته و حال شاهد بوده و هستیم، این افراد آنجائیکه باید صدا و مدافع حقوق اعضاء باشند، سکوت اختیار کردن را ترجیح داده تا مبادا کسی را رنجانده و از این طریق مانعی در پیشرفت های آینده خود بوجود آورده باشند.

 

2016 فعالیت های انتخاباتی

 

 

فعالیت ها در رابطه با کنگره ایرانیان - 2015 (ویدئو)

موانع وحدت در کامیونیتی ایرانی در تورنتو و
 نقش کنگره در رفع پراکندگی

Sat December 5th, 2015

موانع وحدت در کامیونیتی ایرانی در تورنتو
 و نقش کنگره در رفع پراکندگی
Sat December 5th, 2015

کنگره ایرانیان و عزاداری عاشورا
December 23-27, 2015


کنگره ایرانیان - آزادی بیان و نفرت و نفاق
Part (7)     Part (10)    Part (12)


گردهمائی یکشنبه 14 دسامبر2014 - کنگره ایرانیان
مهدی شمس

مشکل چیست ؟ راه حل کدام؟
 

ویدئو های اولین مناظره انتخاباتی - تایاز فخری و مهدی شمس، با حضور و همکاری سعید سلطانپور - جمعه 15 آپریل 2016 - سیویک سنتر نورت یورک

.

تایاز فخری سمت مجری گردهمائی را به عهده داشت. در این بخش تایاز ساختار گفتگو و یک سری عنوانین مختلف را پیشنهاد مینماید که مورد توافق قرار میگیرد.

1- مقدمه

در این بخش هر کدام از حاضرین نظرات خود در رابطه با مبحث "گفتگو" ارائه میدهند. برای تایاز در گفتگو یاد گرفتن و یاد دادن باید مد نظر باشد. برای مهدی بوجود آوردن محیط گفتگو از خود گفتگو بیشتر اهمیت دارد.

2- گفتگو

این قسمت سوم از گفتگو ها در رابطه با شفافیت. در این رابطه اختلاف نظر آنچنانی وجود نداشت. هم تایاز و هم مهدی معتقد هستند که هییت مدیره میبایست در کلیه فعالیت هایش شفافیت کامل را رعایت کند.

3- شفافیت

در دو بخش آخر که این ویدئو قسمت اول آن میباشد در رابطه با دموکراسی گفتگو به عمل میاید. گفتگوئی که به نظر میاید پایانی ندارد. در این دو بخش خارج از موضوع گفتگو آنچه در بخش اول در رابطه با اصل و نگرش ما به گفتگو مطرح شد را میتوان مشاهده و لمس نمود.

4- دموکراسی (1)

این هم قسمت آخر که ادامه گفتگو در رابطه با دموکراسی میباشد. البته که مبحث دموکراسی فلسفی بوده و میتواند ساعت ها به درازا کشیده شود. در این بخش در رابطه با نظر سنجی نیز گفتگو هائی به عمل آمد. به نظر مهدی در شرایط فکری نه کنگره و نه اعضاء آمادگی آنرا ندارند که نظر سنجی صورت گیرد که به بتوان روز نتایج آن حساب کرد. البته تایاز اینطور فکر نمیکند. بهتر است ویدئو را ببینید و برداشت خودتان را داشته باشید.

5- دموکراسی (2)
 

ویدئو های دومین مناظره انتخاباتی - به دعوت بنیاد پریا - یکشنبه اول ماه می 2016

1- مقدمه

مقدمه
اولین بخش از مناظره هفت تن از کاندیدا های انتخاباتی 2016 کنگره ایرانیان. در این بخش احمد تبریزی بنیان گذار پریا و یکی از موسسین کنگره ضمن اشاره به تاریخچه کنگره بیاناتی را عنوان میکند. ایشان مشکلات کنگره را تا اندازه ائی به اساسنامه کنگره مربوط میداند از این رو میباشد که این نهاد تا به امروز نتوانسته آنطور که باید فعالیت نماید. ایشان همچنین از بی تحرکی فعالیت های انتخاباتی نسبت به سال گذشته ابراز تاسف کرده و رساندن صدای کامیونیتی به مقامات دولتی را یکی از وظایف اصلی کنگره میداند.

2- معرفی

معرفی کاندیدا ها
در این بخش هر کدام از هفت کاندیدای حاضر، مریم ناظمی، مهدی شمس، بهزاد جزی زاده، مهران فرازمند، پویان طبسی نژاد، مجتبی ادیب راد، و تایاز فخری، خود را معرفی میکنند.

3- کنگره و سیاست

کنگره و سیاست
در این بخش کاندیدا ها در رابطه با کنگره و سیاست نظرات خود را عنوان مینمایند. ایکاش سئوال شفاف تر مطرح میشد و کاندیدا ها شفاف تر جواب میدادند. در این بخش تایاز، مریم و مهدی بصورت مشخص نظرات خود را عنوان میکنند. ولی به نظر من دیگر کاندیدا ها خیلی واضح اظهار نظر نمیکنند. با در نظر گرفتن اینکه فعلن تنها موردی که وضعیت این نهاد را بحرانی کرده فعالیت کنگره در رابطه با بازگشائی سفارت میباشد، چه خوب میشد که کاندیدا ها و اعضاء اولن به این ویدئو توجه بیشتری میکردند و نظر خود را اعلام میداشتند.

4- اولویت ها

در این بخش هر کدام از هفت کاندیدای حاضر، مریم ناظمی، مهدی شمس، بهزاد جزی زاده، مهران فرازمند، پویان طبسی نژاد، مجتبی ادیب راد، و تایاز فخری، از اولویت های خود میگویند.

5- پرسش و پاسخ

در این بخش به سئوالات حاضرین پاسخ داده میشود. بیژن اطلاعاتی را در رابطه با انتخابات و مجمع عمومی در اختیار حضار قرار میدهد. سوده هم سعی میکند فعالیت های سال گذشته کنگره را براق تر کند.

6- پرسش و پاسخ

این هم قسمت دوم سئوال و پاسخ و بخش آخر ویدئو های مربوط به مناظره (2) به دعوت پریا که یکشنبه پیش صورت گرفت. اولین جلسه به همت تایاز و مهدی بود که غیر از خودشان هیچکدام از کاندیدا ها در آن شرکت نکردند. در مناظره دوم هفت نفر از ده کاندیدا ها شرکت داشتند. با این امید که در مناظره سوم که کنگره آنرا برگزار میکند همه کاندیدا ها شرکت کنند. و با این امید که حضار این مناظره را از جنبه های فرمایشی اش خارج کرده و به مسائل جدی تر بپردازند. همچو بهره گیری عده ائی از عدم مشارکت اکثریت اعضا برای تشکیل هییت مدیره ای که فقط یکی از جناح ها را نمایندگی میکند. هییت مدیره ای که هدف از تشکیلش فقط سر پانگاه داشتن این نهاد برای رسیدن به اهداف سیاسی در رابطه با ایران، لابیگری، بازگشائی سفارت، رفع تحریم ها و روابط تجاری میباشد. انتخاباتی فرمایشی و طراحی شده که تا آنجائی پیش میرود که حتی یک صدای مخالف در آن وجود نداشته باشد. شاید اینطور به نظر آید که برای تغییر مسیر دیگر دیر باشد ولی روبرو شدن با واقعیت ها و بر زبان آوردن حقایق میتواند هر چرخشی را وارونه کند.

 

برنامه انتخاباتی مهدی شمس
 

کنگره ایرانیان می 2016 

استفاده از کلیه نکات ذکر شده در این برنامه برای عموم آزاد بوده و باعث افتخار خواهد بود. حقی برای نگارنده محفوظ نیست.

با حضور در هییت مدیره امکان بوجود آوردن چنین ساختاری در جهت  حمایت از حقوق اعضاء، جوابگو کردن هییت مدیره، و نظارت بر عملکرد آن بیشتر میباشد.  با این امید که دیگر اعتراضات، شکایات و خواسته های اعضاء بی جواب نمانده و بتوان اعتماد از دست رفته را دوباره باز یافت.

 

 

نهادینه کردن دموکراسی

1- گفتگو

تا زمانیکه تغییر و تحول درونی در افراد صورت نگیرد هیچ فعالیتی آنطور که باید موفق نخواهد شد. ما در بیان مدام از دموکراسی صحبت میکنیم غافل از آنکه اولین اصل که همانا شنیدن نظرات مخالفین خود میباشد را رعایت نمیکنیم. جامعه ما نیاز به درک و فهم دموکراسی از درون دارد. زندگی در محیطی دموکراتیک اگر به همراه تمرین های عملی نباشد به تنهائی برای بوجود آوردن تغیرات در ما کافی نمیباشند. به نظر من گفتگو میتواند آغاز مناسبی در این جهت باشد. از این رو تشکیل جلسات ماهانه گفتگو را لازم میبینم. فعال و هدفمند نمودن گفتگو ها در سوشیال مدیا و حتی در پاب نایت ها را قسمتی هائی از این برنامه میدانم. به نظر من حتی در سطح هییت مدیره نیز میبایست به نحوه گفتگو ها توجه بیشتری شود. مکانیزمی را در نظر دارم که بیشتر گفتگو ها از طریق ایمیل میان اعضای هییت مدیره در طول هفته صورت گرفته، نظرات عنوان شده و جلسات هییت مدیره فقط صرف تصمیم گیری ها گردد. به نظر من این گفتگو ها نیز میبایست به عنوان مدارک و اسناد کنگره محسوب شده و قابل دسترس اعضاء باشند. در صورت موفقیت این طرح پیشنهاداتی دارم که بتوان اعضاء را نیز در این گفتگو ها مشارکت داده و با نظرات آنها نیز آشنا شد. بی شک از این طریق هییت مدیره با آشنائی از خواسته های اعضاء میتواند سالم تر تصمیم گیری نماید.

در جهت پیدا کردن راه حلی مشترک برای بازگرداندن آنهائی که به عنوان اعتراض کناره گیری کرده اند سعی خواهم نمود که اولین جلسه گفتگو در این رابطه در تاریخ یکشنبه 29 می برگزار گردد.

2- امید و آرزو و تلاش

- ایکاش میتوانستم دیگر کاندیدا ها را قانع کنم که برای انجام خدمات داوطلبانه نیازی به مبارزه و انتخابات نیست. چرا نباید هر ده کاندیدا حق  شرکت در جلسات هییت مدیره را داشته و در فعالیت ها و تصمیم گیری ها نقشی برابری را بازی کنند؟

- ایکاش میتوانستم کاندیدا های امروز، و یا بگونه ای اعضای احتمالی هییت مدیره آینده را قانع کنم که در شرایط فعلی فعالیت در رابطه با رایزنی و بازگشائی سفارت در صلاح این نهاد نبوده و آنرا در خطر انحلال قرار خواهد داد.

- تمام تلاش خود را خواهم کرد که جلسات هیت مدیره برای آنهائی که میخواهند به عنوان ناظر در آنها شرکت کنند آزاد باشد. از جلسات فیلم تهیه شده و در دسترس همگان قرار گیرند. زمان و دستور جلسات از قبل اعلام شده و صورتجلسات حد اکثر یک هفته بعد از هر جلسه آماده باشند.

- در ضمن در جلسات هییت مدیره تا جای امکان سعی خواهم نمود که در ارائه نظرات در صف اول باشم ولی در رای گیری ها شرکت ننمایم تا قدم اول را برای بوجود آوردن تفاهم صد درصدی برداشته باشم.

- از هم اکنون متعهد میگردم که در صورت پیوستن به هییت مدیره سال آینده دوباره به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کنم، که در صورت ناراضی بودن آنهائی که به من رای داده اند بتوانند رای خود را از من پس بگیرند.

در حواشی
- در ضمن به نظر من حفظ هویت و فرهنگ ایرانی ما در کشور مولتی کالچرالیسم کانادا میبایست یکی از اهداف کنگره باشد. سعی خواهم نمود در این رابطه، فارسی زبان رسمی و اول این نهاد شناخته شود. برای من باعث تعجب است که جلسات هییت مدیره، بازبینی اساسنامه، و کلیه گردهمائی های دیگر به فارسی باشند ولی صورتجلسات هییت مدیره و بازبینی اساسنامه و سایت کنگره به انگلیسی باشد.

- همچنین قصد دارم که با همکاری با مریم ناظمی، یکی دیگر از کاندیدا ها، راه را برای پیوستن کارگران ایرانی به کنگره هموار نموده و در جهت بوجود آوردن اتحادیه کارگران فارسی زبان فعالیت نمایم.

- همچنین به نظر من لازم است که به کمیته ها و هر کدام از اعضای هییت مدیره استقلال و آزادی عمل بیشتری داده شود که از طرفی خلاقیت و ابتکار عمل از بین نرفته و مشکلات یک بخش مانع فعالیت بخش و افراد دیگر نگردد.

 

مقدمه

بطور کلی فعالیت های اجتماعی خودم را بر سه پایه استوار نموده ام: شفافیت، کار، و تفاهم. البته این واژه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دیگران میباشند. ولی برای من معانی خاص خود را دارند که معادل میباشند با صداقت، خدمت، و یگانگی. که به ترتیب صدق و خلوص و وحدت میطلبند. امسال فعالیت های انتخاباتی خود را با شعار 100% شفافیت، 100% کار کار کار، و 100% تفاهم، همراه کرده ام. زمانی صد در صد شفافیت و یا به نحوی صداقت وجود دارد که فرد انگاری با خود میگوید، و میشنود، و عمل میکند. صد در صد کار کار کار به معنای خدمت کردن به دیگران، همچو یک وظیفه و افتخار، گشته و هدف اصلی زندگی میگردد. صد در صد یگانگی نیز زمانی بوقوع میپیوندد که فرد برای خود دیگر وجود ندارد و دیگری را خود میپندارد.

بیان چنین مقدمه ای را لازم دیدم تا نزدیکی بیشتری بوجود آورده و خودمانی تر با هم ارتباط بر قرار کنیم. به نظر من از مقصد صحبت کردن بدون در نظر گرفتن وسیله ای که میبایست ما را به آنجا برساند بیجا و خطاست. کنگره ایرانیان در وضعیت فعلی اش آمادگی لازم برای خدمت کردن به جامعه را ندارد. این نهاد احتیاج مبرم به بازسازی  دارد. از این رو برنامه امسال من متمرکز بر دو اصل نهاد سازی و نهادینه کردن دموکراسی استوار میباشد. اولی برای باز سازی این نهاد، و دومی برای بوجود آوردن آگاهی چه درآنهائی که میخواهند سکان این نهاد را در دست بگیرند و چه آنهائی که در این بازسازی مشارکت داشته باشند.

نهاد سازی

1- آئین نامه های اجرائی

چهار سال تلاش بی ثمر برای بازبینی اساسنامه نشان دهنده آنست که این نهاد انسجام و آمادگی لازم را برای چنین فعالیتی ندارد. چه بسا لازم باشد قبل از هر چیز به تعریف مجدد، تشخیص و تعیین اهداف و شناسائی هویت این نهاد پرداخت. شاید هم که لازم باشد اساسنامه جدیدی تنظیم کرد که با اتکاء به تجربه هشت ساله با واقعیت های بیشتری همسو باشد. به  هر حال هیچکدام از این دو حالت امکان پذیر نبوده مگر اینکه اهداف و تعاریفی مشخص گردند که مورد قبول حداکثری افراد باشند. از این رو قصد دارم با کمک دیگران در درجه اول برای تمام فعالیت های کنگره آئین نامه های اجرائی با شرح اهداف، وظایف و محدودیت ها تهیه و تنظیم نمایم. مشارکت تعداد قابل توجه اعضائی که در فعالیت های کمیته ها مشارکت دارند در تهیه و تنظیم این آئین نامه ها، باعث خواهند شد که نتایج حاصله بیانگر نظرات گوناگون باشد. این خود میتواند پایه ای برای تعریف کنگره و اهدافش گردد. تهیه آئین نامه ها فقط برای کمیته ها نبوده، بلکه شامل تمامی فعالیت های کنگره از جلسات هییت مدیره گرفته تا نحوه انتخاب رئیس و دیگر مدیران، وظایف اعضای هییت مدیره، تقسیم کار، نحوه فراخوانی داوطلبین برای مشارکت در فعالیت ها، برنامه های کوتاه و بلند مدت، و غیره خواهد شد. بطور خلاصه متمرکز کردن توجه به نحوه و روش عمل است که چه بسا از خود فعالیت ها اهمیت بیشتری دارد. با این هدف که در پایان سال بتوان نظام و ساختاری را تدوین نمود که هر ساله هییت مدیره ها مجبور نباشند که تمام فعالیت ها را از صفر و طبق تعبیر و تفسیرهای خود آغاز نمایند.

2- فعال کردن همه اعضای هییت مدیره

 همه از مشارکت صحبت میکنند و در تلاشند که اعضای بیشتری در فعالیت ها شرک کنند در صورتیکه بالاترین میزان کمکاری و عدم مشارکت تا به امروز در سطح هییت مدیره ها وجود داشته است. موظف کردن هر عضو هییت مدیره به تشکیل کمیته ای بنا به تخصص و علائق، به عهده گرفتن سرپرستی آنها، و ارائه گزارش های ماهانه پیشنهاد من برای فعال کردن صد درصدی هییت مدیره میباشد. اینجانب قصد آن دارم کمیته ای تحت عنوان "گزارش و خبر" ایجاد، از کلیه فعالیت های کنگره گزارش تهیه کرده و به بالاترین سطحی از طریق رسانه ها، سوشیال مدیا اطلاع رسانی نمایم. خوشبختانه نشریات، تلویزیون و رادیو تا به امروز علاقه خود را نسبت به همکاری به بهترین وجهی نشان داده اند. این کمکاری هییت مدیره ها بوده است که از این امکانات آنطور که باید استفاده نشده است. بی شک میتوان از این طریق اعتبار از دست رفته را دو باره باز یافت.

3- جوابگو کردن هییت مدیره

 با توجه به شواهد و آنچه میان کاندیدا های امسال میگذرد دسته بندی ها از هم اکنون و آنهم با مشارکت اعضای هییت مدیره کنونی آغاز شده اند. مطمئنن این زد و بند ها در آینده به هیت مدیره نیز راه یافته و حکفرما خواهد بود. اینجانب در صورت پیوستن به هییت مدیره قصد دارم که نقش دیده بان حقوق اعضاء را به عهده بگیرم. برعملکرد هییت مدیره نظارت داشته و هییت مدیره را وادار نمایم که در مقابل اعضاء جوابگو باشد. پیشنهاد تشکیل چنین کمیته ای را سال گذشته به هییت مدیره ارائه دادم که مورد تائید قرار نگرفت.